Van Yen Cat doorgefietst naar Na Hin in 5 etappes - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Jan Piet en Marja Bloem - WaarBenJij.nu Van Yen Cat doorgefietst naar Na Hin in 5 etappes - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Jan Piet en Marja Bloem - WaarBenJij.nu

Van Yen Cat doorgefietst naar Na Hin in 5 etappes

Door: jpm

Blijf op de hoogte en volg Jan Piet en Marja

03 November 2016 | Laos, Vientiane

Alweer 5 etappes - time files! veel gebeurd in die dagen. Vertrokken uit Yen Cat na bijzonder ontbijt met even bijzondere Engelsen. Bewolkt weer en druk verkeer op de Ho Chi Minroute. Rustige weg gevonden en door rubber/latex-plantages gereden. Bijzonder om te zien en te bedenken hoe die latex uiteindelijk in een potje verf beland. Lunch met noodlesoep uit een pakje en verder niet al te gek gedaan. De omgeving blijft heuvelachtig.
Volgende dag een mooie route door landschap waar Vincent van G jaloers op zou worden; prachtige gelen! Weer en stuk HCM-route; heel leuk geluncht in een hokje langs de weg wat bij nader inzien een tempeltje was. Dat gebeurd vaker! Hel leuk tot er 2 dames kwamen voor de schoonmaak. Leuk contact.
Onderweg plassen kan Marja overal; benzinestations zijn populair maar bij particulieren is ook een optie. Schoenen uit en de schaamte voorbij! Het weer betrekt; de laatste droge foto was van koeien op perceeltjes in prachtig landschap. De regen sloeg toe en wij kwamen nat in het hotel. Diner in een van de tentjes langs de straat waar je kon zien hoe ze van rijstemeel met melk een papje maken; op een hete plaat en met toevoeging van vlees en boullion een maaltijd maakten. Wegspoelen met Bia Saigon.
2 Dagen alleen maar regen en wind; 89 en 80 km lang. Jammer wand door de druppels door zag je een prachtig veranderend landschap naar steeds meer bergen. De 2e dag voor een klim van 30 km een gammel taxibusje gecharterde voor de tocht naar de grens met Laos. Andere kant van de berg beter weer? Hier geen foto's; de grenswachten waren streng maar alles ging goed. We wisselden onze Dongen voor Kippen en doken weer de mist in en wisten niet waar we onderaan de berg zouden belanden. Een ander landschap; de wegen beter, er wordt niet meer getoeterd - wat een verademing! en houten dorpjes met kleurige mensen. Onze magen rammelden dus een snelle lunch van miesoep in een tentje langs de weg smaakte best. Er werd gekookt, geweven en gewoond plus eten voor passanten. Het eerste Loasiaanse boeddhistische tempelcomplex kwam in zicht. Prachtige gebouwen; een religie met kleur waar je blij van wordt.
Alles was nat; hotel met een grote kamer gezocht en alles uitgehangen! Volgende dag, gisteren, hoopvol vertrokken en jawel Boeddha was ons goed gezind; het bleef aarzelend droog! Ook de kinderen kwamen weer naar buiten en dat is genieten! Op de rivier zien we smalle bootjes van staal; ze blijken van ontmantelde Amerikaanse bommen gemaakt uit de 60 en 70-er jaren; wrang maar nuttiger gebruik!
Langs de weg natuurlijk weer gegeten; Laotianen eten wat kleverige rijst met eenvoudig gegrild of gedroogd vlees wat wij ook wel in Afrika aten. Speciaal voor Ina nu geen hond maar gebraden rat, vogeltjes en paling (foto). Verder klimmen en eindigend in en heerlijk hostel. Vandaag rustdag en de Kong Lor Caves bezocht; spectaculair lange grot waar wij met smalle speedbootjes voeren. Heel mooi.
Morgen verder vieng Kham - jullie horen weer van ons!

• 03 November 2016 - 12:09

In@ Leegwater:

Wat een rit en dan zoooo nat. Maar, na regen komt de zonneschijn. En een lekkere RAT is niet vies he..... En wat is 1 kip?? Hoeveel waard? of doen ze ook aan eieren? Alweer in Laos aangekomen. Goed gedaan hoor!! Als ze maar niet gaan vragen of er nog tweedehands bakkerij spullen zijn in Nederland. Ze kunnen alles gebruiken neem ik aan.
    Geniet van de omgeving en de mensen daar.
    Liefs uit Wormerveer

• 03 November 2016 - 12:22

Marloes:

Hora weer een bericht! Leuk stuk weer. Jammer van de regen, maar vanaf nu zon!
    Dikke knuffel X

• 03 November 2016 - 17:05

Ed En Marjan:

wat een ervaringen het lijkt ons overweldigend op het eten van honden en ratten na, veel fietsplezier nog Ed & Marjan

• 03 November 2016 - 17:38

Marjan:

Schiterend

• 04 November 2016 - 11:35

Ton Eijk:

Geweldig ,wat een fietstocht in de regen ,maar de zon komt er aan.
    Veel plezier, Ton en Ria

• 05 November 2016 - 10:37

Tiny:

Super en
    geniet

• 05 November 2016 - 10:43

Judith:

Haha een rat op een stokkie. Niks vergeleken met wat ik gister at. Geitenhersens, wurmen, mieren, levende langoustine, larven, goudvis. De regenwurm legde ik terug in de eetbare modder.
    De Alchemist hete het restaurant. Was heel lekker.
    Leuke foto van jullie samen in regenjas, leuke trip...

• 05 November 2016 - 14:31

Joop:

wat zien jullie veel! leuk dat we mee kunnen kijken.
    marloes en miek zijn hier. hier is het goed, we missen jullie. gelukkig komt dirk veel en gister was Herman er weer
    groeten en veel plezier xxxxx joop
    ik moet nog even volhouden
    x

• 05 November 2016 - 14:46

Frans:

wij zijn een weekje terug in hilversum.
    gezellig om nu mee te kijken op deze fietstocht.
    koop bij de volgende regenbui een ander kleurtje geel staat niet bij deze mooie natuur.
    groetjes en nog veel fietsplezier. femmy & frans

• 05 November 2016 - 17:43

Margriet:

Wat een stoere mensen zijn jullie! Wat een ervaringen, om jaloers op te worden! Geniet ervan ,leuk om jullie verslagen te lezen!!xxx

• 06 November 2016 - 18:45

Debby:

Hallo Marja en Piet,

Van Marloes hebben we jullie side doorgekregen. Wat een geweldige tocht fietsen jullie. 80 kilometer of meer in een heuvelachtig gebied. Geweldig.
    Hier alles goed. Donderdag weer opgepast. Miek had echter buikgriep en spuugde alles weer uit wat erin kwam. Gelukkig was vrijdag alles weer goed en was ze volgens Dirk weer de vrolijke lieve Miek van voorheen. Wij hebbende griep overgenomen, evenals Marloes. Maar alweer aan de beterende hand.

Geweldig dat wij jullie verslag kunnen lezen. Wat een prachtige foto's.

We kijken uit naar jullie volgende verslag.

• 07 November 2016 - 17:20

Ineke Dignum:

Jeee wat een avontuur beleven jullie, mooie foto's, jammer van de regen. MaAR na regen komt zonneschijn...

• 08 November 2016 - 09:18

Lucia:

Krijg wel de kriebels als ik dit zo lees........tijd om plannen te maken.
    Geniet !!!!

Hier de eerste nachtvorst dus je mist niets.

Gr Lucia