Alles tussen Tad Lo- Pakse -4000 eilanden -Pakse - Reisverslag uit Salavan, Laos van Jan Piet en Marja Bloem - WaarBenJij.nu Alles tussen Tad Lo- Pakse -4000 eilanden -Pakse - Reisverslag uit Salavan, Laos van Jan Piet en Marja Bloem - WaarBenJij.nu

Alles tussen Tad Lo- Pakse -4000 eilanden -Pakse

Door: jpm

Blijf op de hoogte en volg Jan Piet en Marja

21 November 2016 | Laos, Salavan

Hoi allemaal, hier weer een berichtje van ons. Veel foto,s dit keer en een change of plans; of eerder een uitbreiding. Vorige keer meldde ik de 4000 Eilanden al in het uiterste zuiden van Laos en wij besloten met onze reservetijd niet naar Ankor Wat te gaan maar deze eilanden te bezoeken. Ankor Wat zou te veel tijd en organisatie vragen vanuit de locatie waar wij nu zijn. Weer ontspannen vanaf de watervallen van Tad Lo vertrokken leek het eenvoudig naar Paxong te gaan maar dat viel tegen. Eigenlijk te zwaar. We hebben 9 uur gedaan over 63 kilometer. Wel regelmatig gestopt, maar alleen maar klimmen. Onderweg wel in een authentiek dorpje rondgekeken en een demonstratie met proeverij van het lokale koffiezetten meegemaakt. Heerlijke stop! Na een vermoeide aankomst in Paxong, een niks te beleven-dorp, met moeite een restaurantje gezocht; een echte fiets-in.
Volgende dag; je raad het al 50 km naar beneden in 2 uur tijd! We stoven Pakse binnen en wilden door naar een leuk dorp aan de Mekong genaamd Champassak. Wij namen echter de verkeerde brug en het kostte bijna 2 uur om te corrigeren. Balen! Behulpzame Laossers hielpen ons op weg en wij kwamen uiteindelijk in een heerlijk bungalowtje aan de Mekong aan. Er was nog tijd om een vroeger pre-Ankoriaans tempelcomplex te bezoeken van het voormalige Kmer-rijk (9e-eeuw) - niet op de fiets maar lekker met een gemotoriseerde Tuktuk! Indrukwekkend aangelegd tussen Mekong en bergen - deed mij ook wel aan de Egyptische tempelcomplexen denken! Zie natuurlijk ondersteunende foto,s. Het besluit voor de 4000 eilanden stond vast dus wij vervolgden de zuidelijke route. Aan deze kant van de rivier geen begaanbare weg dus staken wij over met een veredelde kano. Daar aangekomen op pad en onderdak gezocht in een dorpje in een beschermd natuurgebied (wetlands) waar wij na 10 km dust-road ook weer een mooi bungalowtje (het woord doet meer vermoeden dan het is!) met uitzicht. Heel mooi. Ook hier liepen olifanten rond die zich smorgens badderden in het water. Volgende dag verder zuidwaarts; wat saaie, glooiende lange weg en na 92 km weer met een kano/bootje naar het grootste eiland Don Khong. Mooi hotelletje aan het water met restaurant en een goed geinformeerde en bespraakte ober. De taal is in deze landen echt een probleem hoor; wij moeten natuurlijk hun taal spreken maar dat is onmogelijk. Voor vertaalprogramma is meestal geen WiFi beschikbaar en zij begrijpen echt niets. Behulpzaam maar alles gaat af en toe uiterst moeizaam. Hier ging alles dus eens lekker makkelijk en namen even een dagje vrij voor een klein tochtje op het eiland en geluierd. De dag erop weer een boot geregeld voor een 2 uur durende boottocht naar Don Det; een zuidelijker eiland a la Calella - vol jongeren. Door dit eiland gefietst naar zuidelijk buur-eiland Don Kohne waar wij ergens lux bivakkeerde in een bungalowtje op palen. Tussen de eilanden een oude Franse spoorbrug die nu publieksbrug is geworden. De Fransen hebben hier nogal wat geschiedenis met en huisje locomotief, rails etc. Allemaal te googelen! Hier lag ook een mooi watervallencomplex dat wij bezochten. Wat een water; de Mekong is echt gigantisch! Wij roken nu de grens met Cambodja en wilden de daar nog levende, bijna uitgestorven Irrawaddy-dolfijnen zien. In het zuiden van het eiland en in een boot-kano met gids gehuurd en het water op. Gaan wij ze zien? Na ruim een uur varen en speuren, bij een rots met grenspaal Laos-Cambodja zagen wij de eerste rugvin! En ja hoor een koppeltje van 3 of 4 vissen zwom heen en weer lang onze boot. Te ver en te snel weer weg om goed te fotograferen maar een waarneming van mij en eentje vanaf het internet! Voldaan weer terug naar het hotel.Gisteren weer naar de vaste wal gevaren en hotelletje gezocht (lastig maar gelukt). SMiddags naar de grootste watervallen van zuid-Azië gefietst. Hier passeert een van de grootste watervalvolumes in de wereld; vele malen meer dan elders. Ik kreeg de omvang niet op 1 scherm! Ik ga kijken naar een smartphone met breedbeeld!
En vandaag dan weer met een lokale open bus om 7.00 uur vertrokken naar Pakse; de draad weer oppakken van ons routeboekje. Lekker hotel en morgen naar de grens van Thailand. Jullie horen weer van ons!

• 21 November 2016 - 10:19

Sjaak Out:

Leuk om weer te lezen Jan Piet en Marja.
    Ik vraag me af, kom je af en toe in een internet cafe? of doe je dit op de smart Phone.
    Ik neem aan geen laptop mee, toch!

bijzondere reis, geniet nog
    groet Sjaak

• 21 November 2016 - 10:24

Miek, Dirk En Marloes:

Ha kilometer-vreters!
    Wat goed dat jullie zo flexibel zijn om de plannen te wijzigen en even wat rust genomen hebben, het is nog steeds vakantie, toch? En die dolfijnen, wauw, dat is wel een belevenis.
    Goede reis naar Thailand!

Xxxxx MDM

• 21 November 2016 - 10:41

Herman:

Lieve luitjes.... wat een prachtige verhalen. Zorg goed voor julliezelf en zoals wij hier in Groningen altijd zeggen: thưởng thức nó!
    liefs van ons.....!

• 21 November 2016 - 10:45

Margriet:

Hallo Marja en Jan Piet,
    Wat een mooie verhalen en wat een avontuur! Ankhor Wat een andere keer bezoeken is zeer de moeite waard . Succes nog , geniet nog par lekker

• 21 November 2016 - 11:00

Jan Piet En Marja Bloem:

Hoi Sjaak,
    Alle tekst via de IPad van Marja en de foto,s via de smartphone. Dat laatste gaat niet makkelijk en er komen er nog een aantal bij. Even de phone opladen. Totaal een stuk of 24

• 21 November 2016 - 17:45

Leo En Ineke:

Leuk weer 'n verslag van onze buurtjes, jeeeee wat bewonder ik jullie, het is echt een avontuur, maar ik weet dat jullie doorzetters zijn, daarna als het is gelukt hoe blij jullie zijn.

• 21 November 2016 - 23:16

Debby Van Bruchem:

Hoi Marja en Piet. Geweldig geweldig. Wat een mooi landschap. 100 kilometer per dag fietsen 0nvoorstelbaar en toch doen jullie het. Och wij doen ook wat. Wij passen op.
    Miek heeft voor het eerst rechtopgestaan in de box. Ik dacht wat doet ze toch. Hijgen en gedoe. Ik ging kijken en ja hoor na een worsteling van enkele minuten trok ze zich omhoog aan de spijlen. Een grijns van oor tot oor na gedane zaken. Zo leuk joh. Och jullie gaan dit ook meemaken.

Dus alles goed hier.

Groet, en nog veel plezier daar.
    Debby en Dick.

• 23 November 2016 - 18:06

Tiny:

De Irrawaddy-dolfijnen opgezocht wat een leuke diertjes.
    Verder super wat jullie allemaal zien. Geniet van de verhalen nog veel plezier in Thailand. Gr Tiny en Jan

• 24 November 2016 - 10:16

René: