Van Na Hin tot Savannakhet - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Jan Piet en Marja Bloem - WaarBenJij.nu Van Na Hin tot Savannakhet - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Jan Piet en Marja Bloem - WaarBenJij.nu

Van Na Hin tot Savannakhet

Door: mjp

Blijf op de hoogte en volg Jan Piet en Marja

08 November 2016 | Laos, Khwaeng_Savannakhet

In Nahin hadden wij en heerlijk hostel. Engelstalige eigenaresse en heerlijk eten. De tocht met haar man naar de grotten was super en de volgende morgen bracht hij ons de eerste 9 km op weg vanwege de steile klim van 16%. Boven gekomen hadden wij wel meteen een prachtig uitzicht over het landschap. Het was mooi weer en het leek een prachtige dag te worden. Onderweg overal tempels die schittteren in de zon. Mooi landschap maar steile weg zo af en toe - kuitenbijters! Onderweg weer veel aanbod van voedsel en leuk geluncht met een groepje lokale mannen en voor het eerst laab zien eten; een laotiaans bekend gerecht met gehakt en groenten. We waren op dreef en pakten een stuk van de route voor de volgende dag; over de 13; een drukke weg met veel vrachtwagens - niet ongevaarlijk en na 55 km landen wij in een guesthouse. 'sAvonds eend gegeten-ter plekke geroosterd.
De volgende dag was de 13 een stuk vriendelijker en hadden wij een prima weg. Ontbijt langs de weg bij en dame die ter plekje mie maakte in een waterpan op het vuur. Het water kookte nog niet dus we moesten even wachten en dat is goed voor het contact. Heel leuk. Langs de route naar Thakhek nog even een zijstraatje naar een eeuwenoude ruïne van een metershoge muur bekeken en die nu door de jungle wordt overwoekerd. Vlak voor Thakhek zagen wij voor het eerst de Mekong, een van de 2 grote rivieren die ontspringen in het gebergte van het Tibetaans plateau. Lunsche in een Wat-tempelcomplex (we werden vanwege ons schaarse tenu weggestuurd maar een grote mandarijn hielp; we mochten blijven) en uitzicht op de Mekong. Prima hotel in Thakhek en volgende morgen naar de Buda-cave. Pad was 18 km onverhard en door de vele kuilen geshaket aan het vervolg begonnen naar Savannakhet - althans de eerste 36 km. De Buda-cave was pas in 2004 ontdekt bij de jacht op vleermuizen (lekkernij) en bevatte 250 bronzen Budda-belden!
Ons avonddiner moesten wij zelf op de markt inkopen en op de kamer eten; er waren in het dorpje geen restaurantjes.
Gisteren de weg naar Savannakhet vervolgt. Prachtige Mekong! met onderweg bruggen en lokale bevolking werkend op de rijstvelden. Door een weggespoelde brug en foutje in de route kwamen wij na 105 km moe in het hotel met als resultaat vandaag een rustdag om Savannakhet wat beter te bekijken en de blog bij te werken. Heerlijk dagje tussendoor! Vanavond eten wij op een drijvend restaurantje in de Mekong! Tot volgende keer.
(foto's voeg ik later toe; vraagt veel downloadtijd!)

• 08 November 2016 - 08:21

Sabine Rummens:

Prachtige foto's Jan Piet en wat ontzettend leuk om mee te lezen!

Hartelijke groet,
    Sabine

• 08 November 2016 - 08:33

Rob Van Maanen:

zo te zien minder regen
    ziet er meteen een stuk vriendelijker uit!

• 08 November 2016 - 13:15

Winnie:

Ha Piet en Marja,
    Wat een avontuur weer voor jullie; en wat fijn dat jullie ons daarvan een beetje laten meebeleven.
    Veel plezier en mooie avonturen nog!
    Hartelijke groet van Winnie

• 08 November 2016 - 13:20

Wil De Hoogd:

Geweldige mooie Foto,s Jan Piet

• 08 November 2016 - 13:26

IN@:

LIEVE LUITJES,
    Jullie fietsen zo toch een eind heen he!!! Was die vis uit de Mekong? Dan had je wel een hengeltje uit kunnen gooien.Hi hi. Maar het gaat nog steeds heel goed lees ik. Fijn hoor.
    Genieten maar.
    Liefs van In@ en de visgroetjes van Martin.

• 08 November 2016 - 20:53

Herman:

Chúc ngày mới tốt lành

• 09 November 2016 - 00:11

Jan Piet En Marja Bloem:

Dank je wel Herman. Gaan we doen!

• 10 November 2016 - 09:46

Marloes:

Leuk! En die Mie-Tang, ideaal, die vraag ik voor Sinterklaas ;-)