Van Savannakhet via Napong en Salavan naar Tod Lo - Reisverslag uit Salavan, Laos van Jan Piet en Marja Bloem - WaarBenJij.nu Van Savannakhet via Napong en Salavan naar Tod Lo - Reisverslag uit Salavan, Laos van Jan Piet en Marja Bloem - WaarBenJij.nu

Van Savannakhet via Napong en Salavan naar Tod Lo

Door: jpm

Blijf op de hoogte en volg Jan Piet en Marja

13 November 2016 | Laos, Salavan

Afscheid van Savanaketh was dobberend op de rivier met een mooie zonsondergang heerlijk relaxed. Van Savanaketh naar Pakxon was en mooie route; landelijk en rustig. Overal langs de weg vindt je tempelcomlexen maar deze op 35 km was de moeite waard om ons bij te bereeuwigen en een goede smoes voor een verdiende stop. Na 41,5 km werd de route onverhard en behoorlijk pittig. De smalle wielen van mijn fiets zakten steeds in het zand en dat fietst zwaar. Marja had het met haar brede banden beter. Maar bij 68 km werd het weer asfalt en kwam ons doel in zicht. De volgende etappe zou 100 km zijn dus pakten wij alvast een stukje hiervan mee en belanden in een guesthouse buiten het dorp waar niks te beleven viel. Hoe komen we aan eten hier? Na veel aandringen bracht de tuinman van het complex ons in gesprek met 2, ietsje Engels sprekende, Sikhs die hielpen en ons, met het vrachtwagentje van de tuinman, naar de markt brachten om in te kopen. De sikhs zaten in de open bak achterin op 2 plastic stoelen. Zie je het voor je? Manoeuvrerend door de markt wisten zij de juiste plekken voor gebraden kip en lieten zij massief maken. Met 2 bieren erbij was ons diner gereed en konden wij weer naar de kamer. Leuke Sikhs en behulpzaam; veel bidden en 'smorgens om 4 uur waren zij al aan het wandelen voor een opgefrist lichaam en gingen aan het werk. De volgende dag was lang, wat tegenwind mar de mie-soep hield ons overeind. Ons avondmaal in Pakxon bestond natuurlijk uit kip; hier staat dit stadje om bekend en overal langs de weg zie je stalletjes waar ze dit aanbieden. Goed gevuld en moe naar bed.
De volgende morgen weer met mie-soep van de markt op pad en al gauw kwamen wij bij het huisje van Phorn Phong Phischiti. Hij was een, nu 65 jarige, wedstrijdfietser van enige naam en verwelkomde ons met goede koffie en verhalen uit zijn verleden. In vol wedstrijdtenue reed hij daarna 5 km met ons mee. Onderweg stopten wij nog even voor een frisje en dar werden bananenchips gemaakt. De foto laat zien hoe. Tocht ging verder goed en het guesthouse dat wij kozen bleek uiteindelijk heel matig tot slecht. Vergeten wij snel!
Van Salavan naar Pad Lo was kort maar pittig klimmend en we belanden in een prachtig guesthouse bij de watervallen. Mooie omgeving; watervallen en badende olifanten. Een plek om een dat extra te blijven en wat verder te verkennen. Via het boekje wisten wij al dat er goede koks waren en dat klopte. Vandaag verkenden wij een klim naar de bovenste waterval maar dat was voor ons even te zwaar. Halverwege omgekeerd geloofden we het wel en hebben de rest van de dag heel leuk met andere reizigers gesproken; een eerder ontmoette Zwitserse fietser verscheen weer en van Duitsers kregen wij info over een tocht naar de 4000 eilanden ten zuiden van Laos in de Mekong. Heel gezellig allemaal en het resultaat horen jullie nog. Groeten allemaal en leuk als jullie reageren.

• 13 November 2016 - 14:36

Herman:

Test geslaagd...!

• 13 November 2016 - 16:03

Teake En Donneke:

Lieve mensen, Wat is dat toch leuk om al lezende jullie reis te volgen. We genieten mee en doen dat rustig achter de computer. Op de fiets zouden we geen stap mee kunnen, laat staan die klim partijen .
    Petje af wat jullie allemaal presteren.Blijf genieten!!! liefs Teake en Donneke

• 13 November 2016 - 16:07

Ineke:

Wat een avontuur beleven jullie....

• 13 November 2016 - 16:34

Marian Hagedoorn :

Super leuk wat jullie samen allemaal doen en beleven.
    Groetjes, Barend & Marian

• 13 November 2016 - 22:20

Marij Veugelers:

Mooi mooi om zo door het landschap te fietsen en ons mee te laten genieten met de foto's en de verhalen.
    Het zijn wel afstanden die jullie afleggen in die hitte. Petje af.
    En minimale bepakking, ik zocht de voordragers maar die zijn er niet.
    Ja dat eten langs de weg dat is heerlijk. Ik ben in Thailand 2 x geweest, heb ook heerlijk steeds gegeten en daar ook een dagje gefietst door de velden. Sommige foto's doen me daar weer aan herinneren.

• 14 November 2016 - 07:18

Margriet:

Schitterend verslag! Met zoveel km's inde benen nog even enthousiast! Chapeau ! Wat d'r stoer nichtje heb ik

• 14 November 2016 - 07:33

Sjaak Out:

Leuk te lezen Jan Piet en Marja,
    we worden jaloers.
    Ik zend het door naar mahmoud en Ans,
    ik begrijp dat het een echte "werk" vakantie is.
    wij hebben net Merel uitgezwaaid, drie maanden Australië en Nieuw Zeeland

succes verder,
    hier draait alles bijna niet meer, maar ja........
    groet Sjaak

• 14 November 2016 - 08:46

Arend Bloem:

Wel een bijzondere reis, mooi verhaal en beleving. Ik blijf jullie volgen. Blijf gezond !

• 14 November 2016 - 09:04

Anouschka:

Mooie reis, leuk om jullie avonturen te lezen!

• 14 November 2016 - 11:13

Dirk, Miek En Marloes:

Wat een goed verhaal weer.
    Leuk die wedstrijd-fietser in tenue, jammer dat hij maar 5km meeging.
    En die olifant, wauw die had ik niet verwacht, leuk!

Geniet daar, dikke kus van ons!

• 14 November 2016 - 13:54

Marian En Rob:

hallo spotieve en avontuurlijke buurtjes,
    wat leuk om jullie reisverslagen te lezen, zo reizen wij, zonder inspanning, een stukje met jullie mee.
    Jammer van de nattigheid, maar wat maken jullie veel mee!
    veel fietsplezier, groetjes Rob en Marian

• 14 November 2016 - 16:38

Tiny:

Wat heerlijk om te lezen jullie avonturen en vooral het speuren naar eten op de markt. Geniet van de warmte, wij fietsten vandaag op ameland in de regen met gevoelstemperatuur van -4 graden.
    Dus geniet nog maar lekker van de warmte

• 14 November 2016 - 17:12

Jonge Dirk:

ongelooflijk wat mooi, wat een avonturen! we leven heerlijk met jullie mee, en zijn uiteraard "lichtelijk" jaloers. Veel liefs van mij en de meiden! Miek vindt het wel welletjes, ze wil ook een keer voor op.

• 14 November 2016 - 20:57

In@:

Wat een leuk verhaal. En prachtige foto's. Vooral die olifant en jullie bij de waterval. Alles zo langs de weg. Een soort zaanweg, maar dan anders.
    Wat een leuk shirt had je aan JanPiet met al die wielen er op. Met de superfietsman. Enig genomen. Je kan zien dat jullie het heel erg naar jullie zin hebben. Geweldig.
    Liefs van ons tweetjes.
    Maartin en In@

• 15 November 2016 - 12:36

René:

Ik ben wel jaloers op al jullie mooie avonturen terwijl ik hier aan het werk ben....
    Wel leuk om te zien en om te lezen wat jullie allemaal meemaken.

Geniet ervan !
    René

• 15 November 2016 - 23:14

Debby Van Bruchem:

Wat geweldig allemaal en wat een avonturen beleven jullie. Je ziet dit soort avonturen op de televisie met eettentjes langs de weg. Maar jullie beleven het in het echt. Watervallen olifantjes, op zoek naar eten op de markt, bergwandeling. Een ding is wel duidelijk. Fietsen gaat jullie beter af dan "wandelen". Geeft niet, ieder heeft zo zijn eigen talenten.

Geniet er nog van en ik kijk uit naar het volgende verslag.

Groet Debby en Dick.

• 18 November 2016 - 15:51

Greet:

Hallo Marja en Jan Piet
    Mensen moeten overal eten,drinken,slapen en poepen.
    Maar wat kan dat op veel verschillende manieren hè.
    Wat een bijzondere tocht en wat maken jullie een kilometers!!
    Onwijs.
    Ben ook heel benieuwd naar jullie verhalen.
    Nog heel veel plezier samen.
    Liefs Greet